tisdag 31 augusti 2010

Etta på floskeltoppen?

”Personalen är vår viktigaste resurs”

Har du hört det där förut? Kanske sagt det själv ett antal gånger när du presenterat din byrå för en presumtiv kund? Men käre/a byråledare: handen på hjärtat, hur bra är du som personalledare? Och då menar jag inte som inspiratör i din egenskap av briljant kreatör, intelligent strateg eller dynamisk projektledare – eller vilka egenskaper det nu var som gjorde just dig till byråledare.

Om du rekryterades inifrån till att leda byrån kanske du också märkte en nyansskillnad i relationen till dina kollegor efteråt? Inte så att folk börjat svansa för dig och kalla dig direktörn, men visst blev det en liten liten distans till resten av gänget? Abbot Mead Vickers har gjort många klassiska annonser för the Economist. En av dem hade rubriken ”It’s lonely at the top. But at least there is something to read”. Nu kan vi dessutom lägga till ”and also someone to talk to.” För nu börjar vår tjänst för dig som byråledare, där vi blir din ”speaking partner” i allt som rör personalfrågorna på byrån.

- ”Varför är Calle jämt så sur?”
- ”Undrar om Pernilla är rätt person att ta över nu när Åsa ska vara mammaledig?”
- ”Måste jag ge Thomas tjänstledigt för att plugga i London ett år?”
- ”Varför i h-e kan inte Simon lämna in sina representationsnotor i tid?”
- ”Någon sa att Susann har problem med spriten – men hur kan jag kolla upp det?”
- ”Hur kan jag få Gabor och Lisa att samarbeta bättre i arbetsgruppen?”
- ”Mattias funkar inte i sin nya roll – vad gör vi åt det?”

Känns frågorna igen? Du kanske har andra personalfrågor som påverkar klimatet på din byrå, för att inte tala om era affärer – eller hur du själv mår? Vare sig det gäller att hålla moral och motivation uppe under den neddragningskris som fanns för något år sedan eller att motverka arbetsbelastningsproblem nu när krisen (förhoppningsvis) har vänt. Den här typen av problem och utmaningar finns på alla arbetsplatser, men får extra stor betydelse i tjänsteföretag där samspelet mellan medarbetarna avgör nivån på det som levereras till kund.

För dig som ansvarig på byrån gör detta att hur du hanterar dessa frågor inte bara kan vara det som avgör om du är byråchef eller byråledare, utan också hur du trivs i din roll och hur bra du själv mår. Ni har säkert en ledningsgrupp på byrån, men hur många i ledningsgruppen kan det där med HR-frågor? Det går lätt att räkna de byråer inom Komm! som har en HR-expert i sin ledningsgrupp på ena handens fingrar.

Vi som är ”someone to talk to” är utbildade personalvetare, krishanterare, terapeuter, ledarskapscoacher, rekryterare och utbildare – bland annat. Vi lovar att lyssna. Och även om vi troligen har hört frågan förr, från andra företag och arbetsgrupper, så vet vi att varje företag, fråga och medarbetare är unik. Därför kommer vi att svara på just din fråga bara till dig. Självklart med full konfidentialitet.

Men ibland finns det saker vi vill dela med oss till alla byråledare (och andra intresserade med för den delen). I den här spalten kommer vi därför att återkomma med (o)jämna mellanrum för att belysa aktuella personal- och ledningsfrågor, ge råd och tips och även skapa utrymme för diskussion.

Välkommen att höra av dig!

1 kommentar:

  1. Fantastiskt att detta forum nu finns, jag kommer höra av mig....

    SvaraRadera