tisdag 21 september 2010

Rekryterar du dig själv?

Visst känns det som om ekonomin är på rätt håll. Medieinvesteringarna ökar och de flesta signaler pekar uppåt. Inte minst syns det på alla rekryteringar som är på gång. Folk som byter byrå, eller t o m byter sida, från kund till byrå eller omvänt.

När det är många som hugger i samma kandidat är det lätt att fatta beslut med magen. Personen du har i åtanke ”känns rätt”. Men hur vet du att det är rätt beslut? Att den yrkesmässiga kompetensen finns där är en sak, men passar personen in på byrån? Är han eller hon ett bra komplement till er andra? Eller har du valt en som påminner om dig själv?

Det är ett välkänt faktum att vi föredrar personer som påminner om oss själva. Men lika etablerat är att det behövs olika personlighetstyper för att skapa bra balans och effektiva grupper. Det finns många olika sätt att ta reda på både vilka personlighetstyper och drivkrafter medarbetarna på byrån representerar och hur era presumtiva kandidater skulle passa in i miljön. Den här inventeringen ger insikter som är värdefulla för allt ditt ledarskap på byrån, inte bara när du rekryterar. Men se till att du använder tillförlitliga verktyg med dokumenterad forskningsbas - för det finns en flora av mer eller mindre ”seriösa” tester och företag i branschen.

Lycka till med din nästa rekrytering – och se till att rekrytera den bästa personen, inte den som är mest lik dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar